تبلیغات
مقاله عمرانی( هر آن چیزی که باید در مورد عمران دانست) - پل ورسک
 
مقاله عمرانی( هر آن چیزی که باید در مورد عمران دانست)
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ: مصطفی ابراهیم نیا

فعالیت : اجرای پروژه های عمرانی

کارشناس عمران

اهداف وبلاگ:

1- ارتقاء سطح دانش در زمینه مهندسی عمران

2- ارائه مطالب علمی در وبلاگ

3- پیروی از اصل تبادل اطلاعات و فناوری

....

مهندسی عمران چیست ؟
مهندسی عمران رشته‌ای است
که هدف آن تربیت نیروهای متخصصی است
که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی
در زمینه‌های ساختمان‌سازی،
راه‌سازی، پل‌سازی، برج‌سازی،
سازه‌ها و بناهای آبی،
جمع‌آوری و دفع فاضلاب و غیره
مسوولیت طراحی، محاسبه، اجرا
و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند.
مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که
بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی
و عمران است.
یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد،
مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل،
دکل‌های مخابراتی،
ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه،
سیل و آتش و نیروگاههای برق
و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب
برای ساخت و ساز،
در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد.
برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی
به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم
تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی،
اقتصادی نیز عمل کند.
چون اقتصادی بودن، یک اصل، در مهندسی عمران است.


---------------------------------
شنیدم غزل عاشقانه میخواهی
اگر چه شاعر بیچاره را نمیخواهی

در آن شب، شب وحشی که من پریشانم
برای گیسوانت از که شانه میخواهی

غزل غزل به خود آتش زدم بیا ببین
اگر برای جنونم بهانه میخواهی

برایت آرزویی سبز دارم اما
برای من تو غمی جاودانه میخواهی

مدیر وبلاگ : سید مصطفی ابراهیم نیا
نظرسنجی
سطح کیفیت و کمیت این سایت چگونه است؟






سه شنبه 22 فروردین 1391

یكی از افتخارات معماری و پل سازی در راه آهن كشور «پل ورسك» است كه به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است . این پل كه شهرت جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری كه پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، با عنوان «پل پیروزی » یاد شده است . ساخت پل ورسك كه از مهمترین رویدادهای فنی مهندسی راه آهن كشور محسوب می شود، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و كارگران فنی انجام شده است. به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی كشورمان نیز به ثبت رسیده است .

پل ورسك كه در واقع از شاهكارهای معماری جهان به شمار می رود، در دره ورسك واقع در ۸۵ كیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادكوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم  متصل می كند. عظمت این پل كه در واقع دو كوه عظیم و سخت را به یكدیگر اتصال می دهد، حقیقتی انكارناپذیر است كه حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند ودر برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح وسازندگان آن سر تعظیم فرود  می آورند.

گفتنی است در سال ۱۳۲۰ كه نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یكی از دلایل پیروزی خود را دراین جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان كردند. از طرفی ، «چرچیل»، نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسك مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب داد. طراح پل ورسك كیست؟ باید توجه داشت که این بنا برخلاف ادعای برخی افراد  مبنی بر ساخته شدن آن بدست مهندس آلمانی بنام ورسک ، ساخت یک معمار اتریشی متولد وین به نام (( والتر اینگر ))  در سال 1310 هجری شمسی است و نام این پل بر گرفته از نام قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل میباشد. قریه ورسك در زمان احداث پل دارای حدود 20خانوار جمعیت بوده است به روایت بومیان منطقه، هنگامی كه این پل ساخته شد، مهندس سازنده پل به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده، ثابت شود. آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد مشخصات فنی پل ورسك  و اصطلاح  سه خط طلا :

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است .

پل ورسك دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است .  طول کلی پل 2/73 متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر۲میلیون و۶۰۰هزار تومان بوده است . برای ساخت این پل عظیم چندطرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی كه بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید. 

پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن ایران محسوب می شود و شماره ثبت تاریخی ملی آن 1534 می باشد .ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

اصطلاح سه خط طلای راه‌آهن  شمال مربوط به دره ای در سه كیلومتری بعد از پل ورسك و بعد از روستای ورسك به سمت گدوك در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال مشاهده می‌باشد. طراحی این خطوط به جهت كم كردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوكوموتیوها در نظر گرفته شده است که برای ایرانیان ارزشی به مراتب بیشتر از طلا دارد





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه